tisdag 10 augusti 2010

Förändring är bron till framtiden


Patrik Sandberg vägleder dig i sju möjligheter i förändring som hjälper dig att hissa dina segel pånytt!
Story ” Det var en svensk chef som längtade efter förändring i sin jobbsituation så han åkte på en två månader lång resa till sitt favorit och drömland i värmen. Där ville han ta tid att tänka och reflektera. I början njöt han för fullt, efter 4 veckor så fick han lite hemlängtan, saknade mat och sina dagliga rutiner. Efter 6 veckor i värmen så mailade han hem och skrev: Oh jag ville ha förändring men nu har det blivit lite för mycket, allt är annorlunda här! Jag ville nog bara ha lite förnyelse, det var inte förändring jag ville ha bara lite förnyelse.

Årstider förändras. Företag förändras. Du förändras. Acceptera förändring, njut av din rätt att utforska och utveckla dina livsmöjligheter och ditt företag till nästa nivå. Tillåt dig att vandra in i ditt nästa kapitel av framgång i ditt liv.

Förändring kräver din uppmärksamhet. Förändring vill ha dina båda öron. När jag hör på olika entreprenörer som vi kallar att de har lyckats, så är storyn ofta – det var i de svåra passagerna i mitt företag eller mitt ledarskap som jag drog mig undan och fick en ny ide till min verkliga framgång.

The power of the pen - En konsult berättade för mig att i en enormt svår tid då han hade lite jobb, då började han tänka, reflektera se över sina viktigaste värderingar, och tog då fram sin penna och skrev en ledarskapsbok som nu sålt i flera länder och som öppnade en ny väg för hans liv och företag. Förändring är bron till framtiden.

Läste nyligen boken; ISTID hotell vid världens ände. Is och mörker och kyla och arbetslöshet vad kan hända där? Är dörrarna stängda? NEJ! I Jukkasjärvi berättas om kraften i en idè. Det är berättelsen om hur idéer kan förändra världen, både mentalt och i högst konkret mening. Det är också en berättelse om hur det geografiskt perifera hör ihop med världens centra. Jukkasjärvi och is hotellets grundare Yngve Bergqvist som fick nobben av kommunen. Gick vidare och tog steg och byggde och byggde och idag omsätter man ca 200 miljoner.

Hela världens ledare flyger in för att vara en del av visionen som nu tagit form. Människor gifter sig där. Många får nya tankar på vad man kan göra OM man lyssnar och vågar förändra sin situation.

Vad kan vi lära av texten och storyn ovan?

1. Stanna upp och lyssna. Ställ in din kompass igen.
2. Årstider förändras. Företag förändras. Du förändras.
3. Acceptera förändring, njut av din rätt att utforska nya jobb och livsmöjligheter. Tillåt dig att vandra in i ditt nästa kapitel av framgång i ditt liv.
4. Ta tid att reflektera dagligen, varje vecka. Skaffa dig en visionsbok som du tecknar ner dina idéer och tankar.
5. Ta tid att lyssna på ditt eget språk vad du talar, du kan höra hur du mår. Lyssna även på tystnaden och andra människor.
6. Fråga om råd till mentorer och rådgivare och vänner. Vad skulle du gjort i min situation? Eller vilka tre råd skulle du ge mig i denna fas jag är i just nu?
7. Ge aldrig, aldrig, aldrig någonsin upp.

Årstider förändras. Företag förändras. Du förändras. Acceptera förändring, njut av din rätt att utforska och utveckla dina livsmöjligheter och ditt företag till nästa nivå. Tillåt dig att vandra in i ditt nästa kapitel av framgång i ditt liv. Förändring är bron till framtiden, din framtid.

Patrik Sandberg grundare av FÖRETAGSCOACH Sandberg AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar