tisdag 3 februari 2009

Hur tar man emot feedback?


1. Be om feedback - Försäkra dig om att du får tillräckligt med feedback genom att be din chef, kollegor och andra viktiga personer som finns i din närhet att ge feedback på dina insatser. Hur värderar de dina handlingar, prestationer och beteende? Vad skulle de vilja se mer av/mindre av? Lyssna och bearbeta dina intryck och gör medvetna val till förändring och utveckling

2. Minska risken för missförstånd - ”Jag är rädd för att jag inte förstår riktigt vad du menar. Kan du beskriva närmare?”

3. Håller du med - Undvik försvarsmekanismer i form av bortförklaringar eller ursäkter. Säj istället; ”Ja, det stämmer nog ...”. Upprepa kritiken mer eller mindre exakt och avsluta med. ”Tack, för att du ville göra mig medveten om det.”

4. Håller du inte med - ”Nej, det håller jag inte med om. Jag har inte …”. Upprepa kritiken mer eller mindre exakt. I situationer där du får samma feedback från flera personer finns det nog skäl att ta den på allvar och fundera över vad du kan utveckla och förbättra.

5. Om du är tveksam - ”Jag är förvånad över att du säger så. Kan du förtydliga vad du menar?” och ”Jag ska tänka igenom vad du sagt…”. Kontrollera med andra om du är tveksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar