måndag 2 februari 2009

Tio sätt att säga nej!


Vi är alla överens om att den största tidstjuven i våra liv ofta är vi själva – genom att inte säga nej tillräckligt ofta. För ett ja är ju ofta så mycket mer spännande. Tänk vilka oanade och överraskande situationer du kan möta genom att säga ja.
Men tänk samtidigt vilka oanade och överraskande bieffekter det får på dig om du inte klarar av att skilja en ”ja”-situation från en ”nej”-situation.
Själv är jag ganska duktig på att säga ja och sämre på motsatsen. Men jag tränar.
Här är några sätt jag försökt säga nej på under de senaste veckorna:

• Just nu har vi så många saker igång så vi kommer inte att kunna titta på ditt förslag. Möjligen någon annan gång, men just nu: nej.
• Det är en idé som jag ärligt talat tror passar någon annanstans. Så nej tack.
• Jag hinner inte. Så därför måste jag säga nej.
• Det där kan jag ingenting om. Jag får helt enkelt säga nej.
• Det är absolut intressant, men vi kommer inte att hinna med den tajta tidplan du har. Så därför: ja, jätteintressant, men ändå nej för nu…
• Jag är upptagen vid det tillfället, så tack men nej tack.

• Du får gärna återkomma när du har utvecklat ditt förslag en smula, till dess ber jag att få passa.
• Jag är ledsen, men just den tidpunkten som du nämner är i stort sett den enda luckan jag har i min kalender, och jag vill verkligen inte fylla den också. Så jag får be om att säga nej trots att ditt erbjudande låter kul.
• Vi har inget behov av den typen av tjänster, så nej tack.
• Det är inte mig du ska vända dig till med ditt ärende, jag kan hjälpa dig att komma i kontakt med rätt person, men jag ber att få säga nej till ditt förslag om möte.
Som kontrast till alla gånger jag säger Ja och klämmer in saker i kalendern, så känns det ganska bra att titta på konkreta anledningar till att säga nej.
Jag brukar resonera såhär: Om jag ställer upp halvhjärtat på en idé som en person kommer med, så har jag ju stulit tid av henne/honom genom att inte säga tydligt nej och låta frågan gå vidare till någon mer intresserad/engagerad. För själv vill jag ju inte komma med en idé, lägga en massa mötestid, tankearbete och energi för någon som sedan inte är med till hundra procent. Hur tänker du kring att säga nej?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar