Förra året gick många företag på sparlåga i den globala krisen. Men nu är det 2010 och läge att se över verksamheten. Här är fyra tips på hur du får ut mer av ditt företag i år.
1. Fokusera på nyckelkunder och nyförsäljning. Vårda nyckelkunderna och se över merförsäljningen med hjälp av analysmodellen N.Ö.R.A.N. Besvara de fem frågorna:
1. Hur ser ert nuläge ut gällande kunder och försäljning?
2. Önskat läge?
3. Vilka resurser har du?
4. Vilka aktiviteter ska du genomföra?
5. När ska ni genomföra dessa aktiviteter?
2. Fokusera på tio nyckelkunder och tio nya kunder under de första tre månaderna.
Se över ditt ledarskap. Dina anställda behöver olika utmaningar och fokuserar olika. Fundera på vad var och en på företaget motiveras av och hur du lockar fram deras potential. Lägg upp ett träningsprogram för säljare med målet att nå 15 procent högre i år.
3. Förenkla ditt företagarliv. Avsätt tio timmar för att skaffa ett bra arkivsystem,
hitta avtal och abonnemang du kan säga upp eller fundera över relationer, kunder och frågor som stjäl mycket tid. Det ger dig överblick och ny energi att jobba framåt.
4. Sätt helhetsmål. Framgång handlar inte bara om vinst i företaget utan även om hälsa och fritid. Sätt upp dina tre viktigaste mål i företaget, familjen, bland vänner och på fritiden för att orka hela vägen. Följ upp och diskutera målen under året med någon du har förtroende för.
Råden kommer från Patrik Sandberg, vd på Företagscoach Sandberg AB
I tidningen Företagaren
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar